MOLSKI gallery&collection ma zaszczyt zaprosić na wystawę Głowa do wycierania, prezentującą serię najnowszych 17 obrazów Sebastiana Krzywaka powstałych w latach 2022-2023. To pierwsza indywidualna wystawa prac artysty w galerii.

W prezentowanej serii obrazów Krzywak wychodzi od zagruntowanego na biało płótna, które jest tłem i zarazem aktywnym graczem kompozycji. Pierwszy etap pracy nad nią to wykonanie komputerowego rysunku, który jest punktem wyjścia do powstania obrazu. Organiczne formy rysunku przypominające ukwiały są efektem pracy komputerową myszką, która wymusza specyficzne formy wizualne. W kolejnych etapach rysunek ulega deformacji, wylewana farba częściowo go niszczy i wprowadza twórcę na inne ścieżki. Powstające w ten sposób formy są zapisem naturalnego procesu tzw. kontrolowanej przypadkowości. Etap, w którym artysta decyduje się na użycie takich narzędzi jak pędzel czy gąbka, jest rzadkim momentem bezpośredniego kontaktu z płótnem. Reszta rozgrywa się dosłownie w powietrzu, w przestrzeni pomiędzy płótnem a aerografem, sprayem lub wylewaną farbą.


W tym procesie Krzywak decyduje się przyjąć na siebie dwie role: reżysera oraz obserwatora. Proces podpowiada rozwiązania, które wcześniej były niezauważalne. Przypadkowe spłynięcie farby, delikatne zatrzęsienie dłoni w takcie pracy aerografem otwiera dotychczas ukryte rozwiązania i podpowiada pomysły. Poprzez otwartą postawę zgody na przypadkowość oraz świadome pozostawienie białych, czystych powierzchni płótna, obrazy Krzywaka nawiązują do lockowskiej tabula rasa, niezmiennie gotowej na rozpoczęcie nowego rozdziału lub zakończenie go w niespodziewanej chwili.


Powstałe podczas malowania kształty łączą się, są przerywane albo wymazywane niczym odległe wspomnienia. Stąd zaczerpnięty z filmu Davida Lyncha tytuł wystawy, „Głowa do wycierania”, który odnosi się do ulotności wspomnień właśnie, utraty pamięci i kruchości rzeczywistości. Nakładane na siebie elementy stanowią metaforę pamięci. Jej ulotny charakter przejawia się we fragmentach delikatnego wymywania i zanikania koloru na niezamalowanej partii tła. Wyczuwalna jest niezwykła miękkość w farbie. Celem takiego zabiegu nie jest zasłonięcie czy ukrycie, ale pozwolenie na przenikanie się warstw, kolorów i kształtów. W swojej najnowszej serii obrazów Krzywak umożliwia współistnienie na obrazie dwóch elementów: ostro zarysowanych form, będących trzonem kompozycji, i delikatnych warstw, przypominających półtransparentny woal. Namalowane wysublimowaną techniką obrazy tworzą indywidualny język wizualny artysty, który umożliwia odbiorcy interpretację na własnych zasadach.

wernisaż: 08.12.2023 godz. 18:00 

wystawa: 09.12.2023 – 10.01.2024 

MOLSKI gallery&collection

Aleja Wielkopolska 65a 

60 – 603 Poznań

Stworzony projekt wystawy “Współczesna Abstrakcja Polska” ma na celu przybliżenie polskiej sztuki naszym sąsiadom, a tym samym jej promocję na rynku czeskim. Pokazane zostaną prace autorstwa: Tamary Berdowskiej, Mariusza Kruka, Sebastiana Krzywaka, Krzysztofa Mętla, Michała Misiaka, Mateusza Piestraka oraz Kingi Popieli.

Dzisiaj przedstawiamy sylwetki pierwszych dwóch artystów, a z kolejnymi zapoznamy Państwa już niebawem!

Wernisaż: 22.09.2023 godz.17:00

Wystawę będzie można oglądać w dniach 22- 24.09 w godzinach od 10.00 do 18.00

przy ulicy Jeruzalemska 964/4,

Praha 1 – Nove Mesto.



DIE GESICHTER DES BILDES / FACES OF IMAGE
Projektraum art.endart in Berlin
 
 25.11.2022 Vernissage ab 19:00 Uhr
Ausstellung vom 26.11 bis 10.12.2022
 
 
 
 
 
Participants of the exhibition: Andrzej Banachowicz, Anna Bochenek, Rafał Boettner-Łubowski, Marina Burani, Milan Cieslar, Joanna Imielska, Sebastian Krzywak, Dáša Lasotová, Hanna Maria Ograbisz-Krawiec, Aleksander Radziszewski, Sonia Rammer, Andrea Vettori.
 
 
The exhibition is an international art project entitled Faces of Image (head and initiator of the project: Rafał Boettner-Łubowski PhD, professor at the Poznań University of the Arts / collaboration: Aleksander Radziszewski, M.A., assistant)
 
 
The international project FACES OF IMAGE aims to present selected contemporary possibilities of artistic creation of an image: from a traditional painting, through an image inspired by anti-illusionist (including expressionist and abstract) means of imaging, through photographic, film and digital imaging, and also imaging taking advantage of the possibilities of modern digital print on non-standard surfaces. The project includes also a presentation of works with images of visual quotations in various original creative depictions. Polish, Czech and Italian artists, who represent different generations and media of contemporary visual art, have been invited to participate in the project. The project does not have an artificially set curatorial statement (thematic or theoretic) but rather it is intended to present various current ways of creating an image, as well as various narrations, which can be thus proposed to contemporary audience. Therefore the assumptions of the project do not limit and close the explored subject but lead to revealing its potential, multithreading and wealth of creative possibilities. Present interest in creating various images is indeed vastly lively and it connects with numerous strategies (sometimes definitely opposing), assumptions, sensitivities or artistic preferences, sometimes resulting in works that are hybrid in terms of style or media. It is a precious and pluralistic situation, impossible probably to research totally and ultimately, yet possible to fragmentarily observe and research-also through revealing artistic attitudes and solutions which seem very valuable but are not significantly present and promoted in the official, mainstream artistic circulation. The initiator and head of the project FACES OF IMAGE is professor Rafał Boettner-Łubowski PhD, professor at the Magdalena Abakanowicz University of the Arts assisted by Aleksander Radziszewski, M.A., assistant, who also works at the University.
The FACES OF IMAGE project was initiated with an international exhibition in the Czech Republic, staged at the Půda Gallery in Český Těšín in the early autumn of 2022. The second exhibition of the project is the presentation at Projektraum art.endart in Berlin, organised in November 2022, while the third exhibition of the initiative will take place in Poland, in Poznań, at the beginning of 2023. In the case of the second and third exhibitions mentioned above, apart from the works that were presented at the Půda Gallery, art objects by several other artists will also be shown, making each of the subsequent exhibitions in the FACES OF IMAGE series also a new artistic event in its contextual aspect.
The project FACES OF IMAGE is financed by the Ministry of Science and Higher Education in 2022 as a result of research activity of professor Rafał Boettner-Łubowski PhD, employee at the Faculty of Art Education and Curatorial Studies at Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznań.
 
 
The Dean of the Faculty of Education at the University of Ostrava, associate professor Daniel Jandačka, PhD, has offered his patronage to the international art project Faces of Image, including the exhibition connected with the project at Půda Gallery in Český Těšín in 2022, as well as subsequent exhibitions of the project in Germany and Poland. He has also made alliances in terms of artistic collaboration with the Head of the project, professor Rafał Boettner-Łubowski PhD, professor at the Magdalena Abakanowicz University of the Arts and his team (Aleksander Radziszewski, M.A., assistant; and the employees of the Faculty of Art Education and Curatorial Studies at Magdalena Abakanowicz University of the Arts in Poznań), to help accomplish the realization of the project.

Wernisaż wystawy: 26.09.2022, godz. 18.00
Miejsce wernisażu: ul. Wołyńska 9
Wystawa czynna: 27.09–10.10.2022, w godz. 17.00–19.00
Przygotowanie wystawy: Kolektyw kuratorski LARWA
Uczestniczki i Uczestnicy wystawy:
Maciej Andrzejczak, Paweł Flieger, Wojciech Gorączniak, Anna Kołacka, Małgorzata Kopczyńska, Julia Królikowska, Sebastian Krzywak, Jakub Malinowski, Krzysztof Mętel, Przemysław Piniak, Wawrzyniec Reichstein, Beata Szczepaniak, Sebastian Trzoska
opis wystawy:
Tytuł wystawy Remedium, odnosi się do hasła tegorocznej edycji Poznań Design Festiwal – Dobrostan oraz postawionego przez nas pytania w jaki sposób obcowanie ze sztuką wpływa na samopoczucie odbiorcy? Czy kontakt ze sztuką nadal może działać jako remedium na otaczającą nas niepewność? Czy w czasach, w których przyszło nam żyć terapeutyczna funkcja sztuki nadal ma moc sprawczą? 
Wystawa prezentuje twórczość trzynastu artystów związanych z Poznaniem. 
Nasz wybór celowo skierowaliśmy w stronę prac oscylujących wokół abstrakcji i syntetycznie traktowanego symbolu.
Kolektyw LARWA po raz drugi lokuje swe działania w przestrzeni niezamieszkałej willi na Sołaczu. Mamy nadzieję, że charakter tej przestrzeni zapewni atmosferę intymnego kontaktu ze sztuką.

25.06. 2021 godz. 18:00 – 20:00


Wystawa otwarta będzie także
26.06.2021 godz. 16:00 – 19:00


Galeria Rodríguez
ul. Wodna 13/4
61—782, Poznań

(…) W twórczości Krzywaka – „jak to w życiu bywa” – świat natury i świat technologii nie podlegają idealistycznej fuzji, lecz sąsiadują ze sobą. Walczą o dominację niczym tekst główny i przypisy w niezwykle wypracowanym elaboracie na temat absurdalnej współczesności. Czy możliwy i sensowny byłby zatem dla artysty powrót do miłej oku ornamentyki z czasów narodzin sztuki abstrakcyjnej, czy jej minimalistycznego charakteru, typowego dla modernizmu? Jeśli zajmowanie się abstrakcją oznaczać ma konfrontację ze światem, to przebiega ono wedle prawideł techno-natury, ukierunkowanej na radykalny zwrot przeciw życiu bio.

Marek S. Bochniarz

We live in turbulent times. Cataclysms, information wars, pandemics, biological weapons, ecological disasters, refugee crises, annexations, and other dangers encroach on the global illusion of security. The various social, cultural, political, religious ideologies and dogmas that establish the so-called meta-narratives define the autonomy of the individual and seek to subordinate it to conveniently controlled apparatuses of power. Today, natural human freedom is a utopian aspiration rather than an indisputable task.

Metanarratives shape and maintain different cultural meanings, social relationships, define their boundaries and „safe“ and „supervising“ societal structures, and resistance and liberation occur as a symptom of isolation. According to M. Foucault, isolation is a condition for the development of individualization. The acute isolation that has befallen us today, inevitably leads to a state of uncertainty, the unknown, and anxiety about the future.

Art in such a determined, i.e. conditioned state acts as a creative power questioning control and free will, discovered through autonomy and rebellion. Creation is sparked by resistance, which sometimes results from internal antagonism and sometimes from external fields of tension. We live in a time that requires us to be constantly alert and anxious. By changing its forms, opposing control, combining individualization and the social plane, contemporary painting becomes a procedural form of social discourse or at least an opportunity for it. This year’s triennial actualizes the conditions for freedom in the context of global instability, contemplating them as an expectation intertwined in everyday life like a promise of a future reality.

In the context of this triennial, the metanarrative as a control mechanism and isolation as a condition of freedom will be contextually disseminated in the premises of the Museum of Applied Arts and Design (the Arsenal, i.e. the Arms Warehouse) adjacent to the former guardhouse and cultural space “Smoke Factory”.

The triennial exhibitions will take place in December 2020 – March 2021. This year organizers actualizes the conditions for freedom in the context of global instability, contemplating them as an expectation intertwined in everyday life like a promise of a future reality.

Vilnius Painting Triennial is organized by Lithuanian Artists’ Association since 1969. This traditional project functions as a representative review of contemporary painting as well as reflection of social, cultural, civic, historical, political issues through art. This year triennial is dedicated to Anniversary of 85 years of establishment of organization.

17th International Vilnius Painting Triennial [UN]DETERMINED

2020 12 08 – 2021 03 31

Locations: Museum of Applied Arts and Design, Arsenalo str. 3A, Vilnius | cultural space “Smoke Factory”, Dūmų str. 5, Vilnius.